Bio
Jan-Willem Strijbos es profesor titular en Educación/Investigación en GION del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Groningen en los Países Bajos. Recibió su Maestría en la Universidad Radboud de Nijmegen en 1999 y el Doctorado (con honores) de la Universidad Abierta de los Países Bajos en 2004.
Desde 2005 a 2010, fue investigador Postdoctoral y Profesor Asistente en el Instituto de Estudios Infantiles y Educativos de la Universidad de Leiden en los Países Bajos. De 2011 a 2016, fue profesor del Departamento de Psicología de la LMU Munich en Alemania. Fue coordinador del Grupo de Interés Especial 1 (“Assessment & Evaluation”) de EARLI desde 2015-2017. Es miembro del Consejo Científico de Computadoras en el Comportamiento Humano y editó cuatro números especiales sobre temas como “Metodología CSCL” (Aprendizaje e instrucción, 2007), “roles en CSCL” (Computadoras en el comportamiento humano, 2010) y “evaluación formativa entre pares y retroalimentación entre pares ”(Learning and Instruction, 2010; European Journal of Psychology of Education, 2018). Su investigación se enfoca en el diseño, implementación y efectividad de prácticas de aprendizaje interactivo (aprendizaje colaborativo, evaluación y retroalimentación entre pares, comunidades de aprendizaje) en entornos físicos y virtuales.
English:
Jan-Willem Strijbos is a Full Professor at GION education/research of the Department of Educational Sciences at the University of Groningen in the Netherlands. He received his Master degree from the Radboud University Nijmegen in 1999 and the PhD degree (with honors) from the Open University of the Netherlands in 2004.
From 2005 to 2010, he was a postdoctoral researcher and Assistant Professor in the Institute for Child and Education Studies at the Leiden University in the Netherlands. From 2011 to 2016, he was a Professor of the Department of Psychology at the LMU Munich in Germany. He was coordinator of the Special Interest Group 1 (“Assessment & Evaluation”) of EARLI from 2015-2017. He is a member of the Scientific Board for Computers in Human Behavior and edited four special issues on topics such as “CSCL methodology” (Learning and Instruction, 2007), “roles in CSCL” (Computers in Human Behavior, 2010), and “formative peer assessment and peer feedback” (Learning and Instruction, 2010; European Journal of Psychology of Education, 2018). His research focuses on the design, implementation, and effectiveness of interactive learning practices (collaborative learning, peer assessment and feedback, learning communities) in physical and virtual settings.