Es profesor de Psicología Educativa en la Universidad de Minnesota. Es codirector del Centro de Aprendizaje Cooperativo. Recibió el Premio 2003 de Contribuciones Distinguidas de Aplicaciones de la Psicología a la Educación y la Capacitación de la Asociación Estadounidense de Psicólogos. Ocupó la Cátedra Emma M. Birkmaier en Liderazgo Educativo en la Universidad de Minnesota desde 1994 a 1997 y la Cátedra Libra Endowed para Profesor Visitante en la Universidad de Maine en 1996-1997. Recibió su Maestría y Doctorado de la Universidad de Columbia.
Es autor de más de 600 artículos de investigación y capítulos de libros. Es autor de más de 60 libros. Es ex editor del American Educational Research Journal. Ha recibido numerosos premios por su destacada investigación y docencia de una amplia variedad de organizaciones. Es consultor organizacional para escuelas y empresas y psicoterapeuta.
En 2012, recibió el premio Lifetime Achievement Award de la División G (Social Context of Education) de la American Educational Research Association. En 2011 recibió el premio Alfred M. Wellner Distinguished Career Psychologist Award del Registro Nacional de Proveedores de Servicios de Salud en Psicología. En 2010, recibió el premio Jeffrey Rubin Theory to Practice, otorgado por la Asociación Internacional para la Gestión de Conflictos y el Programa de Negociación de la Facultad de Derecho de Harvard. En 2008, Johnson recibió el Premio a las Contribuciones Distinguidas a la Investigación en Educación de la Asociación Estadounidense de Investigación Educativa.
English:
He is a professor of educational psychology at the University of Minnesota. He is Co-Director of the Cooperative Learning Center. He is the recipient of the 2003 Distinguished Contributions of Applications of Psychology to Education and Training Award from the American Psychologist Association. He held the Emma M. Birkmaier Professorship in Educational Leadership at the University of Minnesota from 1994 to 1997 and the Libra Endowed Chair for Visiting Professor at the University of Maine in 1996-1997. He received his master’s and doctoral degrees from Columbia University.
He has authored over 600 research articles and book chapters. He is the author of over 60 books. He is a past editor of the American Educational Research Journal. He is the recipient of numerous awards for outstanding research and teaching from a wide variety of organizations. He is an organizational consultant to schools and businesses and is a psychotherapist.
In 2012 he received the Lifetime Achievement Award from Division G (Social Context of Education) of the American Educational Research Association. In 2011 he received the Alfred M. Wellner Distinguished Career Psychologist Award from the National Register of Health Service Providers in Psychology. In 2010 Johnson received the Jeffrey Rubin Theory To Practice Award, awarded by the International Association for Conflict Management and the Program on Negotiation at the Harvard Law School. In 2008 Johnson received the American Educational Research Association’s Distinguished Contributions to Research in Education Award.